Corona UpDate

2 oktober 2020
--------
Vanwege de nieuwe richtlijnen en maatregelen van de overheid heb ik besloten om weer te gaan werken met een mondkapje op.
Ik zou het zeer op prijs stellen als u dit ook doet tijdens de behandeling.
Uiteraard proberen we verder de 1,5m in acht te houden.
Kinderen tot en met 12 jaar hoeven geen mondkapje te dragen.
Heeft u zelf geen mondkapje bij of in huis maar wenst u er wel 1 op te hebben
dan kunt u deze bij mij aanschaffen voor €0,50.
Uiteraard blijft de belangrijkste regel;
Heeft u klachten? Zeg de afspraak af en blijf thuis!
Samen strijden we tegen corona!
====================================================================================================================
|
8 mei 2020
------- Beste klanten, Mocht het weer gelukt zijn een afspraak in te plannen? Dan ziet u mij op de door ons afgesproken tijd/dag. Ik heb er weer ontzettend veel zin in! Wel zijn er heel wat nieuwe regels waar we ons beide aan zullen moeten houden (scroll verder op deze pagina om het officiële protocol in te zien). De belangrijkste regel is toch wel: Bent u of 1 van uw gezinsleden ziek: Bel af!! Dit is echt heel belangrijk, uiteraard kunt u hetzelfde van mij verwachten. Ook zal ik gaan werken met mondkapjes, hoewel dit wettelijk dus niet verplicht blijkt, wil ik toch het risico zo minimaal mogelijk maken dat ik als doorgeefluik voor het virus zal gaan fungeren. Dit om zowel mijn kwetsbare klanten als mijn directe omgeving te beschermen. Ik hoop hierin op zowel uw begrip als uw medewerking. Werken in een goed geventileerde ruimte heeft de voorkeur, ook is het fijn als uw haar gewassen is vlak voordat ik kom knippen (bij kleuringen liever 1 dag van te voren). Uiteraard blijft ook de 1,5m afstandsregel van kracht voor de personen binnen het gezin die niet geknipt worden. Ik zal zorgen dat ik op elk adres weer gebruik kan maken van schone kapmantels, handdoeken, werkmateriaal, mondkapjes enz. Op deze manier hoop ik mijn steentje bij te kunnen dragen in deze tijden van Covid-19 pandemie. Want ook al zijn de maatregelen nu versoepeld, het virus is helaas nog niet de wereld uit. En tot die tijd zal ik er alles aan doen om de eventuele risico's voor zowel u als mijzelf te beperken. Blijf gezond en hopelijk tot snel! |
Het mobiele kappers protocol
Protocol mobiele/ambulante kappers in coronatijd.
MobieleKappersUnited heeft er voor gekozen een protocol te maken voor de mobiele kapper omdat het op 6 mei uitgebrachte definitieve protocol van de ANKO volledig is gericht op de vaste kapsalon. Om misverstanden te voorkomen is dit protocol in tact gehouden met aanvullingen voor mobiele kappers. De aanvullingen zijn oranje gekenmerkt. Het doel van het protocol is om er voor te zorgen dat er voor zowel klant als kapper een veilige situatie ontstaat wanneer de kapper bij de klant op locatie komt.
o het gebruikte materiaal zoals scharen, kammen, borstel,messen,tondeuses, en het handvat van de föhn
o de deurklinken en trapleuningen
o de pinautomaat
o alle touchscreens
o de balie
o de telefoon
o toilet en fonteintje
o gezichtsscherm
o eventueel aanwezige (kuch)schermen
Protocol mobiele/ambulante kappers in coronatijd.
MobieleKappersUnited heeft er voor gekozen een protocol te maken voor de mobiele kapper omdat het op 6 mei uitgebrachte definitieve protocol van de ANKO volledig is gericht op de vaste kapsalon. Om misverstanden te voorkomen is dit protocol in tact gehouden met aanvullingen voor mobiele kappers. De aanvullingen zijn oranje gekenmerkt. Het doel van het protocol is om er voor te zorgen dat er voor zowel klant als kapper een veilige situatie ontstaat wanneer de kapper bij de klant op locatie komt.
- Deze afspraken gelden voor alle kappersactiviteiten en worden door iedereen die werkzaam is in de kappersbranche opgevolgd.
- Uitgangspunt is dat deze afspraken helder zijn voor alle ondernemers, hun werknemers en de klanten.
- Ondernemers, werknemers, klanten en iedereen die zich in het bedrijf bevindt houden zich aan dit protocol en de algemeen geldende RIVM-richtlijnen.
- De branche en overheid communiceren over de afspraken. In kapsalons worden afspraken zichtbaar medegedeeld. Mobiele kappers geven voordat de behandeling start, een overzicht van de afspraken op papier.
- Deze afspraken gelden als minimum afspraken.
- Door de stand der techniek kunnen de afspraken in overleg wijzigen.
- De afspraken gelden voor de salon, onder andere de balie, de wachtruimte (onderdeel van de salon), de medewerkersruimte, opslagruimte en het toilet.
- De afspraken gelden uiteraard wanneer je bij de klant op locatie komt.
- Hang afspraken aan de buitenkant van de winkel en herhaal deze in de salon. Zet deze ook op de website voor klanten. Mobiele kappers geven de afspraken op papier aan de klant of ter inzage middels een geplastificeerde folder
- Zorg dat iedereen in de salon 1,5 meter afstand tot elkaar kan houden. Zet stoelen op 1,5 meter van elkaar vandaan. Plaats indien nodig (kuch)schermen tussen de behandelplekken waar een klant en kapper plaatsnemen. Mobiele kappers zorgen dat gezinsleden, visite van de client die niet behandeld worden, op 1,5 meten afstand blijven.
- Zorg dat de werknemers onderling 1,5 meter afstand tot elkaar houden of plaats een (kuch)scherm.
- Zorg dat werknemers bij het houden van pauze in de pauzeruimte 1,5 meter afstand nemen. Spreid de pauzes, zodat dit gerealiseerd wordt.
- Spreid klanten ruim over de dag/avond, zodat de afstand van 1,5 meter tussen klanten in acht genomen kan worden, met een maximum van 1 klant per 10 m2 salonoppervlak.
- Doseer de klantcontacten en werk altijd op afspraak. De klant wordt verzocht kort (maximaal 5 minuten) voor de afspraak in de salon te komen, zodat er nooit te veel klanten in de salon aanwezig zullen zijn, met een maximum van 1 klant per 10 m2.
- Zorg voor aanwezigheid van voldoende zeep in een pompflesje en wijs aanwezigen op het belang van handen wassen. Mobiele kappers nemen hun eigen desinfecterende zeep mee en wassen de handen voor en na elk bezoek.
- Zorg dat medewerkers minimaal eenmaal per uur en in ieder geval voor en na de behandeling van de klant de handen wassen. Zorg ook voor de aanwezigheid van verzorgende handcrème in een pompflesje.
- Hang in het toilet de richtlijnen voor het wassen van de handen.
- Wijs een klant met ziekteverschijnselen erop, dat hij/zij niet kan komen. Als de klant de afspraak telefonisch of online (via de website) maakt, wordt de klant hierop geattendeerd.
- Blijf thuis als jij een van de volgende klachten hebt: neusverkoudheid, loopneus, niezen, keelpijn, lichte hoest, verhoging (tot 38 C°) of koorts.
- Blijf thuis als iemand in jouw huis koorts heeft (vanaf 38 C°) en/ofbenauwdheidsklachten.
- Neem direct bij binnenkomst/aankomst een intake af met de klant, waarin gezondheidsregels. worden besproken en naar de gezondheid van de klant gevraagd wordt. Vraag bij het maken van de afspraak aan de klant om de afspraak af te zeggen wanneer zij of iemand in het gezin gezondheidsklachten heeft.
- Laat de klant direct na binnenkomst de handen wassen.
- Zorg dat werknemers met klantcontact elke ochtend thuis hun temperatuur opmeten (zodat de veiligheid van klanten en andere medewerkers gewaarborgd is). Neem elke dag je temperatuur op.
- Ventileer je salon goed. Hiervoor gelden de ventilatierichtlijnen die opgenomen zijn in de Arbocatalogus voor de kappersbranche (www.healthyhairdresser.nl). Vraag de klant om een raam open t zetten en werk niet in kleine ruimtes zonder ramen.
- Als er updates komen op deze afspraken, communiceer die dan direct met alle betrokkenen.
Voor elke werkende in de salon: - Blijf thuis en ziek uit als je een van de volgende klachten hebt: neusverkoudheid, loopneus, niezen, keelpijn, lichte hoest, verhoging (tot 38 C°) of koorts.
- Blijf thuis als iemand in jouw huis koorts heeft (vanaf 38 C°) en/of benauwdheidsklachten
- Was de handen elk uur, maar in ieder geval voor en na de behandeling van elke klant met zeep uit een pompflesje en water en gebruik handgel uit een pompflesje op basis van alcohol.
- Hoest en nies in de binnenkant van de elleboog.
- Gebruik papieren zakdoekjes of tissues. Gebruik deze slechts eenmaal en gooi ze meteen weg.
- Groet zonder aanraking (geef geen hand, kus of knuffel).
- Neem/geef geen jas/tas aan, laat de klant deze zelf ophangen. Hang je eigen jas op, los van andere jassen. Desinfecteer de gebruikte hanger of kapstok na elk gebruik. Raak zo weinig spullen aan van de klant aan en wanneer je dat toch doet, desinfecteer deze dan.
- Leg meerdere handdoeken neer en was deze na elke klant, of maak gebruik van wegwerp handdoeken.Gebruik bij elke klant een nieuwe handdoek of gebruik wegwerphanddoeken.
- Gebruik voor iedere klant een schoon kapkleed, of maak gebruik van wegwerp kapkleden.
- Maak na iedere klant de volgende zaken schoon met een desinfecterend schoonmaakmiddel:
o het gebruikte materiaal zoals scharen, kammen, borstel,messen,tondeuses, en het handvat van de föhn
o de deurklinken en trapleuningen
o de pinautomaat
o alle touchscreens
o de balie
o de telefoon
o toilet en fonteintje
o gezichtsscherm
o eventueel aanwezige (kuch)schermen
- Maak gebruik van papieren (koffie)bekers, indien geen afwasmachine aanwezig, en papieren handdoekjes in het toilet. Neem eventueel je eigen beker mee.
- Leg geen boekjes of tijdschriften neer om te lezen.
- Draag handschoenen (max 4 uur per dag en volgens richtlijnen uit de Arbocatalogus voor de kappersbranche). Het dragen van een (medisch) mondkapje is volgens overheidsbesluit niet verplicht.Gebruik wegwerpschorten/wegwerpkapmantels of een schoon schort/kapmantel voor elk adres.
- Draag handschoenen bij de behandelingen zoals genoemd in de Arbocatalogus voor de kappersbranche (onder andere bij wassen, kleuren, omvormen en permanenten) en maximaal 4 uur per dag. Draag handschoenen indien gewenst tijdens het knippen van het haar van de klant.
- Gebruik alleen je eigen gereedschap en wissel dit niet met collega’s.
- Behoor je tot een kwetsbare groep, neem dan contact op met je werkgever. In overleg met de bedrijfsarts als bedoeld in de Arbowet wordt vastgesteld of en op welke wijze er veilig gewerkt kan worden door de kwetsbare werknemer. Houd hierbij aandachtspunten van de LCI-richtlijn COVID-19 rondom de inzet van kwetsbare medewerkers en de LCI-richtlijn zwangerschap, werk en COVID-19 in acht.
- Houd 1,5 meter afstand van elkaar, voor de salon en in de salon. Laat visite en andere die niet behandeld worden, op 1,5 meter afstand blijven van de kapper.
- Kom alleen naar de salon. Een minderjarig kind en mensen die door een beperking begeleiding nodig hebben mogen naar de salon vergezeld worden door één volwassene.
- Blijf thuis/bel de afspraak af als je een van de volgende klachten hebt: neusverkoudheid, loopneus, niezen, keelpijn, lichte hoest, verhoging (tot 38 C°) of koorts.
- Blijf thuis/maak geen afspraak als iemand in jouw huis koorts heeft (vanaf 38 C°) en/of benauwdheidsklachten.
- Was direct bij binnenkomst in de salon je handen. Was als eerste je handen wanneer de kapper bij u aankomt.
- Het dragen van een medisch mondkapje is volgens overheidsbesluit niet verplicht. Het is niet verplicht om een mondkapje te gebruiken, overleg met uw kapper en gebruik indien gewenst een mondkapje.
- Volg altijd de aanwijzingen van het personeel.
- Betaal zoveel mogelijk contactloos (pin of mobiel).